رکود سنگین در بازار لوازم خانگی

1403/04/12

رکود سنگین در بازار لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید از آنجا که تورم سایر بخش‌‌‌های اقتصادی بر توان مردم برای خرید هم تاثیر گذاشته، تولیدکننده تمام توان خود را برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها به کار گرفته است.
لوازم خانگی همواره به عنوان یکی از بازار‌‌‌های مهم مصرفی که هنوز نگاه سرمایه‌گذاری در آن وارد نشده، مدت‌‌‌هاست که درگیر رکود بازار بوده و خلوتی مغازه‌‌‌ها و مشتریانی که تنها قیمت‌ها را می‌‌‌پرسند و از مغازه خارج می‌‌‌شوند، بر این واقعیت تاکید دارد.

با این حال رشد قیمت‌ها در این بازار به‌رغم پایین بودن میزان خرید، همچنان جاری است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به وضعیت بازار داخلی لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: بازار از ابتدای سال‌جاری تاکنون، درگیر رکودی سنگین بوده، اما این اتفاق، تنها منحصر به امسال نیست. اکبر پازوکی در این خصوص ادامه داد: طی سال‌‌‌های اخیر بنا بر رخداد اتفاقات مختلف از جمله رشد تورم در بخش تولید و بازار، قیمت‌ها افزایش یافت و توان مردم هم برای خرید رو به افول رفت. در برخی از مواقع و حتی در بخش فروش تعدادی از اقلام، این رکود به ۹۰‌درصد هم رسیده و این اتفاق خبر خوشی نه برای بازار و نه صنعت لوازم خانگی است. این در حالی است که اغلب تولیدات برای سال قبل بوده و قیمت‌ها بالا نرفته است.

این فعال صنفی با اعلام اینکه میزان خرید و فروش لوازم خانگی پایین است گفت: به‌رغم آنکه تولیدکننده کالایی جدید با نرخی گران‌‌‌تر به بازار عرضه نکرده، اما همچنان میزان خرید و فروش در بازار، پایین است. باید توجه کرد که تولیدکننده لوازم خانگی فقط برای بقا تولید می‌‌‌کند و به دلیل نبود بازار‌‌‌های مناسب صادراتی، بیشتر چشم امید به بازار داخلی دارد. از آنجا که تورم سایر بخش‌‌‌های اقتصادی بر توان مردم برای خرید هم تاثیر گذاشته، تولیدکننده تمام توان خود را برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها به کار گرفته است.

پازوکی در ادامه صحبت‌‌‌های خود به بهبود تولید در صنعت لوازم خانگی کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت صنعت لوازم خانگی داخلی از نظر کیفیت تولید، نسبت به سال‌‌‌های گذشته پیشرفت و بهبود چشمگیری پیدا کرده است. تا سال‌‌‌های گذشته شکایت‌‌‌های متعددی از ضعف در خدمات پس از فروش شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی داخلی ثبت می‌‌‌شد، اما رفته رفته با بهبود کیفیت‌‌‌ها و مدیریت نیاز‌‌‌های مشتریان، این شکایات به حداقل کاهش پیدا کرد. این در حالی است که هزینه تمام شده تولید در ایران روز به‌روز افزایش می‌‌‌یابد و از توان رقابت تولیدکننده برای حضور در بازار‌‌‌های خارجی کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تولیدکنندگان نگاهی جدی به بازار داخلی دارند، تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن مصرف‌کنندگان به کار برده‌‌‌اند، اما کاهش توان خرید و افزایش فشار‌‌‌های تورمی، مساله‌‌‌ای نیست که نه تولیدکنندگان و نه فروشندگان بتوانند برای آن چاره‌‌‌ای بیندیشند.

دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما