سهم لوازم خانگی از تولید ناخالص ملی

1403/03/01

سهم لوازم خانگی از تولید ناخالص ملی
معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی می‌گوید هدف صادراتی محصولات لوازم خانگی ایران ابتدا افزایش صادرات به بازار چهارصد میلیونی منطقه و سپس صادرات به اقصی نقاط جهان است.
فرشاد براتی، معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص توانمندی صادراتی این صنعت گفت: صنعت لوازم خانگی دومین صنعت بزرگ کشور تلاش دارد تا سهم بیشتری از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد.

براتی بیان کرد: حدود سیزده درصد از تولید ناخالص داخلی به صنعت لوازم خانگی با گروه های متکثر خود اعم از کالاهای انرژی‌بر، غیرانرژی‌بر و قطعات تعلق دارد.

او افزود: انجمن اقتصادی و ملی صنایع لوازم خانگی در تلاش است در راستای پشتیبانی و مانع زدایی سیاستگذاران، بیشترین بهره را برای توسعه کمی و کیفی محصولات، از رویداد اکسپو نصیب خود نماید.

معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه در طول چهل و پنج سال صنعتگران لوازم خانگی اثبات کردند که کشور می‌تواند به آنها اتکا و اعتماد نماید، عنوان کرد: امسال تولید محصولات لوازم خانگی پانزده و نیم میلیون دستگاه بوده است و بر اساس آمار رسمی وزارت صمت سالانه بیش از سیصد میلیون دلار ارزش صادراتی کالای لوازم خانگی می‌باشد.
این فعال اقتصادی گفت: علی رغم شرایط نامساعد مبادلات ارزی و فرآیند تامین و تخصیص آن، عدم وجود اتصال سیستماتیک و نظام مندِ صنعتگران با اقتصاد و بازار جهانی و قاچاق، تامین بازار داخل به خوبی صورت می‌گیرد که توانمندی صنعت لوازم خانگی را نشان می‌دهد.

او اظهار کرد: بیش از بیست برند از لوازم خانگی ایرانی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند و برخی از برندها در گروه‌های کالای غیرانرژی‌بر دومین برند دنیا هستند که باعث افتخار است.

براتی ادامه داد: هدف صادراتی محصولات لوازم خانگی ایران ابتدا افزایش صادرات به بازار چهارصد میلیونی منطقه و سپس صادرات به اقصی نقاط جهان است.

معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: قوانین، مقررات و نحوه مبادلات تجاری با سایر کشورها و بازارهای بالقوه و بکر برای صادرات لوازم خانگی نیازمند اصلاح و بازنگری و کمک اکید مسئولان و متولیان امر است.

او رتبه ایران در بازارهای صادراتی محصولات لوازم خانگی را متناسب با گروه کالایی متفاوت دانست و تصریح کرد: تولیدات برندهای مطرح دنیا در انواع گروه‌های کالایی بازارهای بین المللی را در دست دارند ولی جهت‌دهی کلان این صنعت برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت لوازم خانگی ایرانی کیفی سازی است.

براتی قیمت‌گذاری دستوری، تامین و تخصیص ارز و کالای قاچاق را سه چالش اصلی صنعت لوازم خانگی برشمرد و خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر مولفه‌های مرتبط بر چرخه تولید از ابتدا تا انتها و قیمت تمام شده یک محصول افزایش یافته است و با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها بازارهای صادراتی محدودی را هدف داریم، قیمت‌گذاری دستوری گریبان واحدهای تولیدی را می‌گیرد.

او گفت: مزیت یک محصول و برند در بازار حساس کسب و کار و شرایط رقابتی چه در خارج کشور و چه در داخل کشور در انتخاب مخاطب از محصول با کیفیت است ولی کالای قاچاق، صنعت را با هجمه و خسارت مواجه می‌کند.

معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: انجمن و یازده کمیسیون تخصصی به عنوان بازوی مشورتی وزارت صمت آمادگی خود جهت ارائه راهکارهای مستند و علمی برای برون رفت از بحث قیمتگذاری دستوری را اعلام کرده است.

براتی معتقد است: با توجه به فضای رقابتی موجود بین محصولات ایرانی، تولیدکنندگان می‌توانند کسب و کار خود را مدیریت نموده و شرایط را به نفع مصرف‌کننده لوازم خانگی ایرانی ایجاد کنند.

تولید آنلاین
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما