سراهای لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است

1403/02/29

سراهای لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌گوید اگر با شرایط روز دنیا پیش روی نکنیم از سایر کشورها عقب خواهیم ماند.
بازار لوازم خانگی ایران در گذار از سنت به مدرنیته با چالش‌ ها و فرصت‌ های متعددی روبرو است. رشد روزافزون سراها، ضرورت تغییر رویکرد اتحادیه‌‌ها، معضل تقلبات، سیاست‌ گذاری ‌های مغایر با منافع تولیدکنندگان، تأمین نشدن به موقع ارز و مواد اولیه، از جمله این چالش‌ ها هستند. با این حال، فرصت ‌هایی نیز برای ارتقای کیفیت، ارائه خدمات بهتر و پاسخگویی به نیازهای روزافزون مصرف ‌کنندگان وجود دارد. همدلی و همکاری دولت، اتحادیه‌‌ها و فعالان این حوزه می ‌تواند کلید عبور از این گذار و رونق بازار لوازم خانگی باشد.

پیرامون این موضوعات با عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفتگویی شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

وجود سراهای لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است

هاشمی در این گفتگو بیان کرد: سراها نه در ایران بلکه در تمام دنیا فعالیت دارند. این موضوعی اجتناب ناپذیر است. در دنیای امروز نمی توان تغییرات را نادیده گرفت و نسبت به آنها بی تفاوت بود. ما باید روش های فروش و بازاریابی خود را همگام با دنیا اصلاح بکنیم. سابق بر این بازار لوازم خانگی ایران بیشتر در دست خرده فروش ها بوده اما امروزه در تمام دنیا فروشگاه های بزرگ و مراکز عرضه عمده لوازم خانگی ایجاد شده اند.

وی افزود: به عقیده من اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی باید فروشندگان جز این صنعت را به نحوی توجیه کند که فضای رقابتی این عرصه را درک کرده و بر اساس آن روش های فروش خود را تغییر دهند. رقابت باید در جذابیت در عرضه محصولات شناخته شده، قیمت های مناسب و… باشد. این موارد چیزی نیستند که با زور و ضرب به دست بیایند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه گفت: فروشندگان لوازم خانگی بر این باورند که بانک ها تسهیلات راحت تر و ویژه تری را به سراها پرداخت می کنند. به عقیده من این موضوع نیز کاملا طبیعی است. امروزه در دنیا هم بانک ها مشتریان خود را اعتبارسنجی می کنند. بنابراین اگر ما هم با شرایط روز دنیا پیش روی نکنیم از سایر کشورها عقب خواهیم ماند.

فروش اجناس تقلبی در بازار لوازم خانگی

هاشمی در ادامه گفت: البته صنعت لوازم خانگی در ایران چالش های مخصوص به خود را دارد که نباید از آنها غافل بود. به عنوان مثال امروزه مشاهده می شود که روی اجناس و کالاهای تقلبی برچسب یک کارخانه معتبر را می چسبانند و به اسم محصول آن برند شناخته شده در بازار به فروش می‌رسانند. بدون شک باید با این روش فروش مقابله کرد. در این راستا در کنار فرهنگ سازی باید مسیرهای تعیین اصالت کالا برای مردم تبیین شود تا مردم با خیال راحت خرید کنند.

وی در ادامه به تشریح وضعیت فعالان صنعت لوازم خانگی ایران پرداخت و گفت: خوشبختانه امروز از نظر تولید مشکلی در کشور نداریم؛ اما برخی سیاست ها و محدویت ها مانند قیمت گذاری دستوری و نظارت بیشینی به معضلی تبدیل شده که کار را برای فعالان این حوزه سخت کرده است. چرا که علی رغم افزایش شدید قیمت مواد اولیه تولید، سیاست گذاران اصرار بر قیمت فروش دستوری دارند. این سیاست به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست و از همین رو به تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور آسیب خواهد زد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در پایان گفت: ضرورت تامین به موقع ارز وارداتی مورد نیاز تولیدکنندگان نیز از نکات بسیار مهم این صنعت است. وزارت صمت باید در این زمینه سیاست های خود را تقویت کند تا با همکاری بانک مرکزی این ارز در زمان مناسب به دست تولیدکننده برسد. تامین مواد اولیه داخلی نیز نیازمند هماهنگی بیشتر میان وزارتخانه ها و سایر نهادها و ارگان های دولتی است. ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مواد اولیه با قیمت پایین تری به دست تولیدکننده برسد چرا که هر چه قیمت تولید کاهش پیدا کند نفع آن روی مردم اثرگذار خواهد بود.

تیتر کوتاه
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما