لوازم خانگی داخلی قابل رقابت با انواع خارجی

1403/02/24

لوازم خانگی داخلی قابل رقابت با انواع خارجی
عضو انجمن لوازم خانگی گفت: تولیدکننده شناسنامه داری که دارای کارخانه، برند، مشخصات فنی و سابقه است، کالایی که تولید می‌کند از نظر کیفی با کالای مشابه خارجی نه‌تنها رقابت می‌کند؛ بلکه بهتر است.
عباس ابهری، عضو انجمن لوازم خانگی در گفت‌وگویی با بیان اینکه از لحظه ثبت سفارش واردات قطعات لوازم خانگی مدت زمانی طولانی سپری می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند به قطعات دسترسی پیدا کنند، افزود: از سوی دیگر مسائلی همچون عوارض گمرکی، بیمه و مالیات نیز سبب می‌شود تا در بعضی از کالاها قیمت تمام شده افزایش یابد.

وی تشریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های تولید ایجاد شده و سرمایه‌گذاری با وجود اینکه بانک‌ها تسهیلات ریالی و ارزی به تولیدکننده لوازم خانگی داخلی پرداخت نمی‌کنند، صورت گرفته و تولیدکنندگان در حال رقابت با کالای خارجی هستند.

عضو انجمن لوازم خانگی افزود: کالاهای داخلی قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند و تولیدکننده شناسنامه داری که دارای کارخانه، برند، مشخصات فنی و سابقه است، کالایی که تولید می‌کند از نظر کیفی با کالای مشابه خارجی نه‌تنها رقابت می‌کند؛ بلکه بهتر است.

ابهری با بیان اینکه با توجه به تحریم‌ها تولیدکنندگان داخلی از نظر کیفی به مزیت نسبی دست پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: با انتقال دانش فنی و توسعه زیرساخت‌ها آماده رقابت و حتی صادرات به کشورهای دیگر هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات لوازم خانگی زیرساخت‌ها به دلیل تحریم‌ها هنوز فراهم نشده است در این زمینه نیازمند توسعه روابط و رایزنان اقتصادی آشنا به علم اقتصاد و بازرگان داریم تا بتوانیم با ایجاد تعامل و معرفی کالاها به سایر کشورها در حوزه لوازم خانگی ورود کنیم.

عضو انجمن لوازم خانگی ضمن انتقاد از تولیدکنندگان زیرپله‌ای لوازم خانگی اظهار کرد: تولیدکنندگان حرفه‌ای از نظر کیفیت با تولیدکننده‌های زیرپله‌ای قابل مقایسه نیستند تولیدکنندگان زیرپله‌ای هرچند منجر به بدنام شدن تولید داخلی لوازم خانگی می‌شوند؛ اما در حدی نیستند که بتوانند بازار لوازم خانگی را تحت شعاع قرار دهند.

وی ادامه داد: در کنار تولید کنندگان زیرپله‌ای، قاچاق نیز یک معضل دیگر است که ۲۵ درصد از بازار ۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی را به خود اختصاص داده است این رقم به ارزش یک و نیم میلیارد دلار است.

ابهری افزود: قاچاق سهم تولید لوازم خانگی را کاهش می‌دهد و کالاهای قاچاق به خاطر اینکه مالیات، عوارض و هزینه‌های دیگر را پرداخت نمی‌کند، ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شود و این امر برای رقابت با بازار داخلی عادلانه نیست.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد تولیدکننده واقعی در حوزه لوازم خانگی داریم که دارای ظرفیت اسمی بالایی هستند اکنون رقابت در کالای لوازم خانگی بیشتر و حساس شده است از این رو شرکت‌ها به صورت اقساطی کالاها را به مصرف‌کنندگان پرداخت می‌کنند.

عضو انجمن لوازم خانگی گفت: عده‌ای از مافیای واردات و قاچاق به دنبال هجمه‌هایی در بازار هستند، تا بتوانند زمینه قاچاق را فراهم کرده و سودی ببرند و در صورتی که این موضوع تداوم یابد با کاهش تولید و مشکلات برای تولیدکنندگان روبرو می‌شویم.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما