خرید کارتن خالی یخچال صحت ندارد

1403/02/24

خرید کارتن خالی یخچال صحت ندارد
سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز امروز از رواج خرید و فروش کارتن یخچال‌های کره‌ای خبر داد. موضوعی که از سوی نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی رد شد.
خرید و فروش کارتن یخچال موضوعی است که پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور بارها به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده است. امروز نیز بار دیگر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این موضوع را پیش کشید.

گرچه فعالان بازار بروز این اتفاق در سطح بازار را تکذیب می‌کنند، اما دیدگاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را هم نمی‌توان نادیده گرفت که این خبر را رسماً تکذیب کرد. حال اگر خرید و فروش کارتن یخچال هم پدیده‌ای در بازار ایران باشد، احتمالاً ریشه آن را باید در سیاست‌های محدودکننده‌ای جست که منجر به رواج کالاهای قاچاق و تقلبی در سطح بازار می‌شوند.

از جمله آنکه در زمان حضور رسمی برندهایی نظیر ال‌جی، سامسونگ، پاناسونیک، بوش و... در ایران هیچ‌گاه خبری درباره رواج چنین شغل‌هایی به گوش نمی‌رسید، اما حالا در نبود خارجی‌ها، عده‌ای کالای مشابه خارجی را با مارک خارجی تولید و با استفاده از کارتن‌های خریداری‌شده، جای محصول خارجی به فروش می‌رسانند.

تکذیب خرید و فروش کارتن یخچال در بازار

محمدحسین اسلامیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با تجارت‌نیوز درباره ماجرای خرید و فروش کارتن‌ یخچال در بازار گفت: در سطح بازار، خرید و فروش کارتن یخچال‌های کره‌ای مشاهده نمی‌شود. اگر هم چنین خریدوفروش‌هایی انجام شود معمولاً در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که ما از آن بی‌خبریم.

او درباره تولید یخچال تقلبی در کشور اظهار کرد: در کشور یخچال تقلبی تولید نمی‌شود. یخچال‌هایی که در بازار وجود دارد، تولید داخل هستند و از کیفیت مطلوبی برخوردارند. اگر یخچال تقلبی هم در کشور وجود داشته باشد، به صورت قاچاق وارد شده است.

ممنوعیت واردات، عامل ورود کالای قاچاق به کشور

اسلامیان درباره تاثیر ممنوعیت واردات بر ورود کالای قاچاق به کشورتوضیح داد: وقتی بازار نیازی دارد و امکان رفع آن نیاز از طریق تولید کالا وجود نداشته باشد، بخشی از این نیاز، از طریق شبکه‌های قاچاق کالا و ورود غیرقانونی کالا به کشور تامین می‌شود. این کالا‌ها خدمات پس از فروش ندارند، بنابراین نمی‌توان به‌راحتی به اصل یا تقلبی بودن این کالا‌ها پی برد.

او درباره رفع ممنوعبت واردات لوازم خانگی و تاثیر آن بر جلوگیری از قاچاق کالا عنوان کرد: بخشی از کالا‌ها هستند که با وجود ابنکه بازار به آنها نیاز دارد، ولی تولید آنها برای کشور صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین بهتر است چنین کالا‌هایی از طریق واردات تامین شوند. این واردات باید به گونه‌ای باشد که به تولید داخل لطمه‌ای وارد نکند. اگر واردات به این شکل صورت پذیرد، در کمتر شدن قاچاق کالا تاثیر مثبت می‌گذارد.

این فعال بخش خصوصی درباره راهکار‌های دولت برای جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق تشریح کرد: نهاد‎های ذی‌ربط ازجمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات و وزارت صمت با پیگیری و نظارتی که انجام می‌دهند، در تلاش‌اند تا جلوی ورود کالا‌های قاچاق به کشور را بگیرند و در این زمینه عملکرد مناسبی داشته‌اند.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره تاثیر ورود کالای قاچاق بر بازار داخلی خاطرنشان کرد: ورود کالای قاچاق، ارز فراوانی را از کشور خارج می‌کند و همین‌طور چون کالا به شکل قاچاق وارد شده خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه نمی‌شود. ورود کالای قاچاق، می‌تواند بر تولید داخل تاثیر منفی بگذارد.

او درباره تشخیص مردم در کالای تقلبی از اصل تصریح کرد: رسانه بهترین راه برای تشخیص کالای تقلبی از اصل است. چرا‌که رسانه می‌تواند با اطلاع‌رسانی تفاوت کالای تقلبی و کالای اصل و تولید داخل، در آگاهی‌بخشی مردم نقش ایفا کند. مردم می‌توانند با پیگیری خدمات پس از فروش در سامانه جامع گارانتی، نسبت به اصل یا تقلبی بودن کالای خربداری شده اطمینان حاصل کنند .

تجارت‌نیوز
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما